tiistai 7. helmikuuta 2012

Baby Jogger, City Select Tuplarattaat

Tuossa tammikuun alussa TÄSSÄ TEKSTISSÄ pohdiskelin kovasti millaiset tuplarattaat sitä mahdollisesti pitäisi hankkia. Iso kiitos kaikille kommentoijille! Päädyimme siis hankkimaan Baby Joggerin City Select-tuplarattaat ja tässä hieman tarkemmin pohdintoja niistä.

Perus tuplarattaina, menee kasvot kumpaan suuntaan vaan.


Rattaiden kasaus lähtee kuitenkin liikkeelle tästä-> pelkkä runko.


Johon saa keskelle kiinni yhden istuimen, käytettäessä vain yhdellä lapsella.


Seuraavassa kuvassa yhdistelmä, jonka tarvitsen meillä halutessani autosta sisälle vauvan turvakaukalossaan + isosiskon. Ja tämä kombinaatio mahtuu myös itseni lisäksi meidän n.90x100cm kokoiseen hissiin! Joka oli yksi tärkeimmistä kriteereistä tuplarattaiden hankinnassa.


Turvakaukalon saa kiinni myös alemmas, jolloin isompi lapsi voi istua joko vaavin kanssa vastakkain tai muuten vaan ylempänä.


Rattaissa on iso tavarakori, jota joissain yhdistelmissä käytettynä täytyy kyllä hieman pienemmin ottaa käyttöön, kun ylemmän lapsen jalat tulevat korin etuosaan. Etupyörät ovat kääntyvät tai tarvittaessa lukituksella menevät myös suoraan ja isot takapyörät on toimineet nyt helmikuun kovilla lumimäärillä hyvin. Kylläkin kokemusta vasta yhden lapsen kyydissä olosta! 
Takapyörät on puhkeamattomat ja laakeroidut (?,Liian hifistelytietoa mulle!).


Yksi erittäin kiva ominaisuus, joka joistain tällaisista "peräkkäin"-istuttavista tuplarattaista puuttui oli se, että molemmat istuimet saa makuu-asentoon. Jos sisaruksista isompi nukkuu vielä päikkäreitä, niin ei tarvitse sitäkään miettiä.


Molempien istuinten suositus painoraja on 20kg ja kuomuosaa saa siirrettyä tarvittaessa ylemmäs, jolloin selkämitta kasvaa. Näissä kuvissa musta istuin on säädetty isommaksi ja valkoinen pienemmäksi.

Kasattuna menevät autoon helposti ja kasaustekniikkahan on markkinoiden helpoin. Eikä eroa juuri ole onko rattaat kasassa yhden istuimen kanssa...->



..vai ilman istuinta->


Ja sitten kun ne rakkaat kullannuput ei kestä toisiaan, voi ne laittaa myös selät vastakkain  ;) ->

 

Lisää tapoja käyttää ja yhdistellä rattaita on lukuisia, lisää tietoja ja kuvia yhdistelmistä löydät TÄÄLTÄ , Baby Jogggerin suomenkielisiltä sivuilta. Meillä ei esim. ole tuota vauvankoppaa, jonka saa tehtyä sisaristuimesta hankkimalla pelkät kopan kankaat. En hankkinut kankaita vielä, kun laskeskelin, että poitsun olis tarkoitus syntyä huhtikuussa. Pienenä se melkein aina on kaukalossa, jos ollaan liikenteessä ja seuraavana syksynä koppa on jo pieni. Mutta sen voi siis vielä hankkia, jos näyttää että tarvitsee.

Mitkään rattaathan ei oo täydelliset! Mua mietityttää näissä vieläkin mm. onko istuimet tarpeeksi suojaisat näille Suomen kaikille tuiskuille ja tuulille? Kaikki myyntikuvat näistä vaunuista kun on niin aurinkoisia ja kesäisiä =) Tarvittaessa lisäsuojaa saa kuitenkin vaikka makuupusseilla. Ja kaikkea ei vaan voi saada samaan pakettiin mahtumaan! Jos haluaa kätevät, hissiin mahtuvat ja kätevästi autoon pakattavat tuplarattaat, ei vaan voi saada niin mahdottoman suojaisia ja isokokoisia istuimia. Me ollaan menty esim. nyt vuosi Cecilian kanssa pelkästään Baby Joggerin City Mini-matkarattailla ja en oo käyttänyt niissä kertaakaan sadesuojaa.

Tässä teille siis esittely meidän valinnasta. Toivottavasti pian seuraa sitten niitä käyttökokemuksia ihan kahden lapsen kanssa!

17 kommenttia:

Kippuralla kirjoitti...

Etkö ollenkaan ajatellut kesällä liikkuva ulkona niin että vauva on rattaissa eikä kaukalossa? kaukalossahan ei suositella pitkään olemista.
ensitalvena pääset kasvattelemaan habaa mikäli isosiko on tuolla etummaisena, painopiste on nimittäin sitten siellä :D

Lystimäki kirjoitti...

Painopiste asioista ei tosiaan ole vielä kokemuksia, onneksi on paljon vaihtoehtoja kuinka säädellä istuimia, vaikka raskasta se on varmasti talvella kahta työnnellä.

Ajattelin tottakai lenkkeillä ulkona ilman kaukaloa! Halusin kokeilla ensin kotona, saanko sisaristuimeen laitettua mulla jo olevan puolipehmeän Gessleinin kantokopan. Se menee siihen kyllä jotenkin, mutta harkitsen vielä tilaavani erikseen nuo vauvankopan kankaat, jotenkin miellyttäisi enemmän silmää, kun kantokoppani on ruskea ja sisaristuin valkoinen. Ja meillä on vielä nuo edelliset Gessleinin F6 yhdistelmärattaat olemassa, harkinnan alla myydäänkö, vai jäävätkö partsille nukutusrattaiksi ainakin toistaiseksi. Niitä siis voisi käyttää myös lenkkeillessä, silloin kun isompi lapsi on hoidossa.

Anonyymi kirjoitti...

Hei!
Olen miettinyt samoja rattaita. Kiva oli lueskella niistä! Oletko kuullut/lukenut miten rattaat kulkevat lumessa? Sitä olen miettinyt,kun etupyörät melko pienet.

Anonyymi kirjoitti...

Tämän talven nopealla testauksella pääsi eteenpäin lumessa oikein loistavasti. Lukuunottamatta niitä paria kolarisuma päivää, jolloin ei mun mielestä liikkunut mitkään vaunut, autot tai menopelit lumessa.

Mutta hyvin kulkivat ja jousituskin on huomattavasti parempi kuin esim.City mini matkarattaissa.

T.Terhi

Anonyymi kirjoitti...

kiitos vastauksesta :)
Itse jos ostan nämä rattaat,niin ostan myös sen vaunukopan ennen kesää syntyvälle vauvallemme. Kertoisitko vielä kuinka paljon rattaat maksoivat?

T.Heidi

Lystimäki kirjoitti...

Vaunut maksoivat 870€, eli olihan hinta kova. Adapterit tosiaan saatiin kaupan päälle.

Ostin juuri myös nuo vauvan kopan kankaat, koska ystävän kanssa oli puhetta, että he ostaisivat meiltä nuo Gessleinin rattaat pois. Kyllä tuo koppa vaikutti nyt hyvältä ratkaisulta.

Onnea odotukseen Heidi!

Anonyymi kirjoitti...

Kiitos samoin sinulle onnea odotukseen Terhi! Pitää lähteä tutkimaan tarkemmin näitä rattaita kauppaan :) Onhan ne arvokkaat,mutta niin monipuoliset.
T. Heidi

Anonyymi kirjoitti...

Hei! Meillä nämä rattaat ollut noin vuoden, lapsilla ikäeroa 1v 4kk. Todellla kätevät ja hyvät. Hienon ostoksen olet tehnyt. Kertaakaan en ole katunut!! Ja olen puskenut paljon lumessa,minkäänlaista vaikeutta ei ole ollut :) Onnea!!

Anonyymi kirjoitti...

Hei! Mitenköhän nämä mahtuvat bussiin? Missä asennossa suosittelisit yrittämään bussimatkustusta eli mikä vie vähiten tilaa (ja kuinka pitkä tämä on silloin?), jos kyydissä on vauvakoppa ja taaperoistuin?

Paljon kiitoksia vastauksesta!

Pinkkis

Lystimäki kirjoitti...

Hei pinkkis ja anteeksi vastauksen viipymisestä!! Kommenttisi oli jäänyt multa uusien asetusten takia huomaamatta. Itse en ole vielä bussiin ehtinyt testaamaan ja pohtinut kyllä ihan samaa, että kuinkakohan mahtuvat. Uskoisin kuitenkin että hyvin ainakin yksinään, mutta jos vieressä on toiset vaunut, niin en osaa sanoa..Vaunukoppa kannattaa olla mun mielestä silloin ylimmässä/lähimpänä työntäjää kiinnitys kohdassa ja sisaristuin alimmassa, selkä menosuuntaan. pituus on silloin noin 110cm,jos työntöaisa on lyhimmällään.

Kitrus kirjoitti...

Moikka, miten sujui talvella rattaiden työntely? Kulkivatko lumessa? Onko löytynyt huonoja puolia rattaista?
Itsekin olisin nämä ostamassa, mutta hinta on niin kova, että pitää kaivaa kaikki mahdolliset kokemukset näistä :)

Lystimäki kirjoitti...

Rattaat ovat olleet aivan super hyvät, mutta eivät tietenkään täydelliset!

Työntelin talvella yhden lapsen kanssa ja kulkivat hyvin näin kaupungissa. Ei siis vielä kokemuksia kuinka käy kun kaksi on kyydissä ja on lunta.

Oon itse aikas aktiivinen käyttäjä ja yrittänyt nyt kesällä muutaman kerran lenkkeillä juosten vauvankopan kanssa. Siihen menoon rattaat eivät pysy mukana, vaan etupyörät alkavat vauhdissa väpättämään ja rotvallit tai mukulakivetykset varsinkin täytyy aina kävellä. Jousitus riittää siis hyvin normaaliin menoon, mutta ei oikein tuohon juoksuun. Äkkiseltään ei tuu muita huonoja puolia mieleen. Mut kysele vaan lisää jos siltä tuntuu!

Hinta on kova, mutta itse olin valmis investoimaan pari sataa lisää, jos se vain helpottaa jotenkin arkea kahden pienen kanssa. Muunneltavuus rattaissa on aika mahtavaa, jota muut vaihtoehdot eivät tarjonneet. Laitoin myön vanhat kiertoon, jolloin hinta ei tuntunut niin kovalta. Valitettavan vähän näitä on vielä käytettyinä löydettävissä ..

Anonyymi kirjoitti...

Meillä olleet käytössä pari vuotta. Lapsilla tasan vuosi ikäeroa, nyt 2v ja 3v. Ja kaksi hemmetin lumista talvea takana ja vaunut kulkivat hyvin myös lumessa. Tietysti lunta oli noina kahtena meenneenä talvena niin paljon, että muutamina päivinä en olisi lähtenyt millään vaunuilla ulos.
Molemmat lapset pystyivät nukahtamaan vaunuihin, koska molemmat istuimet menevät nukkuma-asentoon.
Itse asun Helsingissä ja vaunuilla oli helppo kulkea busseissa sekä ratikoissa. Vanhan mallin ratikoihin menee myös, mutta itse olin vähän ujo kyselemään nostoapua, vaikka kyllä ihmiset mukavasti auttoivat.
Vaunujen koriin menee helposti isot ruokaostokset ja vaunut sopivat meidän pienenpieneen "haitarihissiin", jolloin toinen istuin piti ottaa pois. Mutta se ei haitannut, kun toinen tenava nukkui vaunuissa ja ostoksiakaan ei tarvinnut kantaa.
Vaunut on tosi nopea laittaa autoon ja vievät tosi vähän tilaa. Ja vaunut ovat myös kevyet, joten ne on helppo lastata.
Koppaosaa en ehtinyt kahden ensimmäisen lapsen kanssa testata, mutta asia tulee korjattua keväällä, kun kolmas lapsi tulee maailmaan. Samoin ostan maxi-cosin autokopan, joka menee adapterilla helposti vaunuihin kiinni.
Suosittelen vaunuja todella lämpimästi.

Lystimäki kirjoitti...

Kiitokset, että jaksoit jakaa käyttökokemuksia!

Maxi-cosi:n kaukalo on ollut huippu kätsä. Vauvan koppa on edelleen meillä käytössä kohta 5kk ikäisellä poitsulla.

Lystimäki kirjoitti...

Tässä linkki vielä käyttökokemuksiin =)Vuosi rattaiden kanssa puuhastelua takana!

http://lystimaki.blogspot.fi/2013/04/baby-joggerin-tuplat-kaytossa.html

anutuulia kirjoitti...

Kiitos kokemusten jakamisesta! Kokeilen varovasti tikulla jäätä, oletteko vielä luopumassa vaunuista? Olen kovasti yrittänyt etsiä näitä käytettyinä mutta tuntuu olevan vähissä :) Vaikuttaa tosi käteviltä ratkaisuilta nuo vaunujen viidakossa :)

tuulia_82@hotmail.com

Lystimäki kirjoitti...

Valitettavasti vielä ei olla luopumassa näistä :( Vielä ei ole näkynyt merkkejä tarpeettomaksi jäämisestä. Toivottavasti bongaat jostain omasi!